Honden trainen met koekjes, straffen of kan het toch anders?

Belangrijkste verschil - Associatief versus cognitief leren

Leren gebeurt op ieder moment van de dag! 

Samen zijn zonder continue te belonen of te straffen, het kan want je ben goed genoeg...

De meeste volgers van onze Academy weten waarom straffen niet gunstig is voor je relatie. Maar waarom werkt de "koekjes" methode ook niet altijd?

In 2017 ben ik op zoek gegaan waarom positief (koekjes) trainen niet altijd slaagde...

Tijdens onze reis naar connectie heb ik het verschil geleerd tussen associatief en cognitief leren. Een eye opener!!!

Hoewel associatief leren en cognitief leren beide gerelateerd zijn aan het leerproces, is er een belangrijk verschil tussen deze twee soorten leren. Associatief leren kan worden gedefinieerd als een type van leren waarbij een gedrag is gekoppeld aan een nieuwe stimulus. Echter, cognitief leren kan worden gedefinieerd als de leerprocessen waarbij individuen informatie verwerven en verwerken. Dit is het belangrijkste verschil tussen de twee soorten leren.

Wat is associatief leren?

Associatief leren kan worden gedefinieerd als een type van leren waarbij een gedrag is gekoppeld aan een nieuwe stimulus. Het benadrukt dat onze ideeën en ervaringen met elkaar verbonden zijn en niet geïsoleerd kunnen worden herinnerd. Psychologen wijzen erop dat ons leren in de meeste situaties een verbonden ervaring is. Volgens hen kan associatief leren plaatsvinden door twee soorten conditionering. Zij zijn,

  • Klassieke conditionering

  • Operante conditionering

De term conditionering kwam in de psychologie met het Behavioral-perspectief. Psychologen zoals Pavlov, Skinner en Watson benadrukten dat menselijk gedrag een belangrijk kenmerk was in de psychologie. Met de theorieën van conditionering wezen ze erop hoe gedrag kan worden veranderd, of kan nieuw gedrag worden gecreëerd met behulp van nieuwe stimuli uit de omgeving. In associatief leren wordt deze gedachtegang nagestreefd.

Door klassieke conditionering, Ivan Pavlov wees erop hoe een volledig ongerelateerde stimulus een reactie kan creëren in een organisme door het gebruik van een hond en een bel. Gewoonlijk zou een hond kwijlen bij het zien van voedsel, maar niet bij het horen van een bel. Door zijn experiment benadrukt Pavlov hoe een geconditioneerde reactie kan worden gecreëerd voor een geconditioneerde stimulus.

Skinner in zijn experimenten van operante conditionering presenteerde hoe beloningen en straffen kunnen worden gebruikt om nieuw gedrag te trainen. In associatief leren kan deze koppeling van een nieuwe stimulus met gedrag dus worden onderzocht. 

Wat is Cognitive Learning?

Cognitief leren kan worden gedefinieerd als de leerprocessen waar individuen informatie verwerven en verwerken. Het belangrijkste verschil tussen associatief leren en cognitief leren is, in tegenstelling tot associatief leren waarbij de nadruk ligt op het gedrag en externe stimuli, bij cognitief leren ligt de nadruk op de menselijke cognitie.

Volgens cognitieve leertheorieën leren mensen dingen zowel bewust als onbewust. Wanneer het individu bewust leert, probeert het nieuwe informatie te leren en op te slaan. In het geval van onbewust leren, vindt dit vanzelfsprekend plaats.

Bij het spreken van cognitieve theorieën zijn er hoofdzakelijk twee typen. Zij zijn,

  • Sociaal cognitieve theorie

  • Cognitieve gedragstheorie

Volgens de sociaal cognitieve theorie, persoonlijke, omgevings- en gedragsfactoren beïnvloeden het leren. Aan de andere kant, in de cognitieve gedragstheorie van Aaron Beck, hij wijst erop hoe cognitie het gedrag van het individu bepaalt.

Wat is het verschil tussen associatief en cognitief leren?

Definities van associatief en cognitief leren:

Associatief leren: Associatief leren kan worden gedefinieerd als een type van leren waarbij een gedrag is gekoppeld aan een nieuwe stimulus.

Cognitive Learning: Cognitief leren kan worden gedefinieerd als de leerprocessen waarbij individuen informatie verwerven en verwerken.

Kenmerken van associatief en cognitief leren:

Focus:

Associatief leren: De focus ligt op de impact van nieuwe stimuli.

Cognitive Learning: De focus ligt op de mentale/emotionele processen.

Types:

Associatief leren: Klassieke conditionering en Operante conditionering kunnen worden beschouwd als vormen van associatief leren.

Cognitive Learning: Sociale cognitieve theorie en cognitieve gedragstheorie zijn twee theorieën die cognitief leren en verschillende variabelen in het leerproces verklaren.

Vorige
Vorige

Leren zwemmen?

Volgende
Volgende

Vaarwel pup, welkom puber